Ansiktet
Ansiktet, min bild för omvärlden.
Två ögon, två öron, två kinder,
en näsa, delad i två delar, en panna, en haka.
Så lika för alla, men ändå mitt ansikte.
Guds avbild, ser, hör, känner, luktar, talar, skapar anda.
Känslan återspeglas i ansiktet,
visar en skiftning, en verkning,
hur väl den än är dold av en mask
så poppar känslan upp och skapar
aktioner i ansiktet, liksom seendets Gud där inget går att dölja,
varje detalj skapar återverkningar i omgivningen.
Överallt där jag går framträder det skapande ansiktet,
ger återklang i hela atmosfären, fyller världen med stämningar
som blir synliga i små veck, ryck, sorgsna ögon, glittrande ögon,
det tudelade ansiktet, där valen så tydligt framträder,
skapar sorg eller glädje.
I ansiktet saknas medelvägar, ingen kompromiss,
blott höger eller vänster, tydlig tudelning
och med denna tudelning bekräfta den seende Gudens ande
och låta det skapade bli gott med ett starkt ställningstagande
för det goda som tydligt kan spåras i ansiktet.
Gränsen mellan höger och vänster avtecknar sig inte på avstånd
men vid fördjupat närmande klarnar distansen på källorna,
liksom Gudsögat särskiljer den medmänskliga kärleken och egoismen
och därmed delaktigheten av Gud, där man valt sida.
Ögat, källan i ansiktet, låter oss ana dess renhet och djup
då sorgen pressar fram det renaste vatten ur källan
men också vid anblicken av att jag ser ögat och ögat ser mig.
Men det är också ett öga som ser med kärlek på allt och alla
och med en sådan nitälskan för rätten att vi stundtals
med vårt mänskliga synfält ser orättfärdighet i det som är djupaste kärlek.
Människa, Guds tillfälliga avbild på jorden,
har den ädlaste uppgiften att återspegla den himmelska glansen
av renhet och kärlek och inblåsa Guds ande i det livlösa.
Stina Rova
The face
My face, the image for the world around
Two eyes, two ears, two cheeks,
a nose divided in two parts, a forhead, a chin.
So alike for everybody but in spite of that my face,
A reproduction of God, sees, hears, feels, smells, speaks, creates spirit.
The feeling is visible in the face,
shows a change, an action,
even if you have concealed it well under a mask,
it will pop up and create actions in the face, just as a God who sees
everything and to whom you can´t hide anything.
Every detail creates reactions in the environment.
Everywhere where I go the creating face will appear,
gives echo in the whole atmosphere,
fills the world with spirits,
which are visible in small wrinkles, jerks, sad eyes, sparkle eyes,
the face divided in two parts where the choices are very evident
creates sorrow or happiness.
There are no middle ways in the face, no compromises, just right or left,
an evident division into two parts which confirm the spirit of God and
let all what will be created be good with a strong standpoint for the good thing
which you evidently can trace in the face.
The border between right and left you can´t see at a distance
but in a deepened approach the distance of the springs will become clearer
as the eye of God will separate the love to humanbeing from egoism
and in this way part of God, where you have chosen the side.
The eye, the spring in the face, will let us imagine the purity and the profundity
when the sadness forces out the most purest water,
but also through the sight that I see the eye and the eye sees me.
It is also an eye which sees with love at all and at everybody
and with such a zeal for the justice that we sometimes
with our human sight see injustice in deepest love.
The humanbeing, God´s occasional reproduction on the earth,
has the vital task to reflect the heavenly glory of purity and love and breathe
God´s spirit to the lifeless being.
Naama
Naama, minun kuva ympäristölle.
Kaks silmää, kaks korvaa, kaks poskea
yks nokka, jaattu kahtheen ossaan
antaa kaikun koko avaruksessa, täyttää mailman tunnelmilla
mikkä näkyvät
Raja oikean ja vasen välilä ei näy kaukaa
mutta ko syvästi likentä niin lähtheen väli näkky,
niinku Jumalan silmät erotavat lähemys rakhauten ittekkyystä
ja sillä mallila osa Jumalhaan, missä oon valittu puolen.
Silmät, lähet naamassa, ilmestyttävät meile niitten puhtaus ja syvvyyten
ko suru painaa framile puhthaan veen
mutta kans siittä näöstä ko mie näen silmän ja silmä näkke minun.
Mutta se oon kansa yks silmä mikä näkkee rakhauella kaikki ja kaikkia
ja niin kovala innola oikehan ette met välistä meän näkötilalta näemä vääryyttä
siistä mikä oon syvvymästa rakhauesta.
Ihmisellä, Jumalan väliaikhasela kuvala maan päälä,
oon se arvokas tehtävä ette peilata sen taivhaan päilyn
puhtauesta ja rakhauesta ja puhaalta Jumalan hengen niihin elotomiihsin.
Stina Rova